Friday, June 2, 2017

Pejam mata,
senyumlah,
DIA lebih berhak memegang hati kita

"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup matiku,
adalah untuk ALLAH, Tuhan sekalian alam"

mencari makna di sebalik nota yang di tinggalkan 2 orang kesayangan,
mereka pergi tinggalkan aku sendiri,
yang pasti,
DIA tetap ada, tempat berhak utk mengadu
ALLAH, 
peluklah aku dalam dakapanMU,
agar aku rasa selamat dari hasutan yg melalaikan,
aku mulai rasa tenang dalam pelukanMU Ya Rabb



nota untuk makna kehidupan

Tuesday, May 30, 2017

Bismillahirrahmanirrahim

6 tahun berlalu....

Kak asmarulhusna, 
akak same batch masa study dulu.
mekasih tau akak, sepanjang saya belajar kat kampung akak,
dan sepanjang 6 tahun kite jauh, 
banyak sangat yg belaku, walau akk accident lumpuh tapi akk kuat semangat,
ingat lagi selalu contact saya tanya khabar,
dulu akak duk atas kerusi roda je, sedih tgk akk, tp sekarang akak dah boleh jalan,
kuat semangat akak.. terima kasih abg farid coz jaga akak saya sampai dia boleh jalan sekarang..
andai satu hari nanti, saya dah tak ada kat dunia ni,
saya harap akak baca wall saya ni jadikan kenangan ye..

rindu sebelum tidur baling2 bantal dulu,
akak selalu cerita sampai saya tertidur,hahaha.. lucu sangat,
esok mesti akak marah saya coz saya tidur awal, jadi akak cakap sorang2,
rindu kan, dalam whatsapp pon kita selalu cerita happy2 je..

dalam 6 tahun jugak banyak benda berlaku kat kita kan akak,
Allah uji akak, Allah pon uji saya,
singkat sungguh masa kita jumpa hari tu, 
tapi berharga sangat-sangat,
terima kasih Ya Allah, temui teman yang baik untukku...

dulu kita sama2 kurus kan akak, selalu fikir nak makan apa coz nak naikkan berat badan,
sambal bilis kegemaran saya dulu arwah mak akak buatkan,
bestkan, nanti panjang umur nak belajar buat sambal ikan bilis power la ngan akak....
tapi sekarang akak dah gemok, tak aci naik berat sorang2, haha...
tapi akak cakap sebab makan ubat akak jadi naik badankan,
janji akak semakin sihat, gembira saya..

tapi saya,
semakin hari semakin kurus, lagi kurus dari yang akak kenalkan,
saya tak tahu kemana makanan pergi kak,
kalau demam pon boleh turun 4kg dlm seminggu, dasyat sungguh, xpayah diet..
doakan saya cepat sembuh ye,
terima kasih ingatkan saya supaya dekat dengan Allah,
biarlah dunia ni saya berpenat untuk cari bekalan kat sana nanti,
mungkin khifarah Allah uji saya dengan keadaan ni,
mungkin ini cara saya dekat dengan Pencipta,
doakan saya kak...


pucat pon tetap cantik kan akak,hihi..
seronok nak main nyakat2 lagi...
apa yang saya rasa, apa yang saya alami, tak semua orang tahu,
biarlah apa yang berlaku kat saya, 
ujian ni buat saya belajar erti redha dengan setiap yang berlaku,
cukuplah redha Allah memberi kebahagiaan kepada saya...

doakan saya bahagia dunia akhirat akak,
doakan saya setiap waktu ye,
saya nak ceria macam dulu,
nak aktif berlari sana sini lagi....

sayang kak asmarulhusna dunia akhirat....

rindu kenangan.....

Friday, May 19, 2017



SEGENGGAM TABAH

Bismillahirrahmanirrahim...

Meniti usia semakin hari semakin bertambah, dunia semakin berlalu & kematian semakin menghampiri.
Setiap kali datangnya kesakitan, buat aku rasa kecewa,
sedangkan aku sedang belajar menjadi seorang yang tabah,
tabah menghadapi kesakitan dunia dan dengan ujian itu menentukan mana tempatku di akhirat nanti,
ALLAH Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang,
aku mohon perlindungan di bawah nauganMU Ya Tuhanku

Mukaku pucat, seolah-olah tiada darah??
ramai yang bertanya kenapa, kadang-kadang aku sihat, mungkin juga sebab aku tak pandai lagi menhiasi warna di pipi.
aku juga hairan, setiap kali aku merasai kesakitan yang tiada nampak pada mata sendiri,
tapi yang aku tahu, hanya aku dan juga Tuhanku,
sedikit pon tiada amarah, mungkin ini jalan untuk aku menuju ILAHI,
aku mungkin tergolong dalam golongan yang rugi jika aku semakin lalai dariNYA,
kembalilah kepada Tuhan kita, sementara masih ada kesempatan...
YA RABBku,
sentuhlah hati ku, 
dengan sentuhan lembutMU,
agar aku sentiasa menginsafi,
mencari kehidupan hakiki,
kehidupan akhirat nanti..

YA ALLAH, YA RAHMAN, YA RAHIM
jadikan aku orang yang paling tabah menghadapi ujianMu,
kuatkan hatiku menghadapi ujian dunia,
kuatkan aku di jalanMU,
segenggam tabah di pertahankan,
buat bekalan diperjalanan..


senyumlah Cik Asmah,
dunia ni sementara je!!

lagu pengubat hati <3


carilah ALLAH

Thursday, May 18, 2017

Hurt  And Pain

no more and goodbye to:-

T.SYNFLEX
T.PONSTAN
T.VOLTAREN
T.PARACETAMOL
PENICILLIN GROUP
PANADOL

Cik Asmah, stay strong to yourself, how much when you're sick, 
believe that ALLAH always come to help you



pujuk hati menuju ILAHI 

Sunday, May 14, 2017

Bismillahirrahmanirrahim..


seronok tgk kwn berbahagia,
dgn keluarga masing-masing,
Ya Allah, kekalkanlah kebahagiaan mereka hingga ke syurga........

utk aku, belum menyusul,
belum tahu masanya,
mungkin belum ketemu,
mungkin bukan di dunia,
berbahagialah mencari kasih sayang ILAHI,
DIA lebih berhak utk hati ini...
belum tiba masanya,
belum tiba....

Monday, April 17, 2017

Bismillahirrahmanirrahim.....

Ya RABB,
ajari aku erti sabar menerima ujian,
agar aku sentiasa merasa ketenangan,
tinggalkanlah dunia, ajarku utk mengejar akhirat,
aku ingin menjadi wanita yg tabah di setiap perjalanan hidupku,
agar aku sentiasa berbahagia di sisiMU....

Ya ALLAH, Ya Rahman, Ya Rahim,
peluklah aku, dakaplah aku, sentuhlah hatiku,
moga sentiasa dalam lindungan & kasih sayangMU,
agar aku mengerti, di setiap ujianMU,
itulah tanda rahmatMU,
untuk mendekatkan aku, mencintai Tuhanku yg SATU...




Aku pendosa yang ingin kesyurga

Thursday, April 13, 2017

Bismillahirrahmanirrahim....

Ya Allah, berikanlah kesembuhan  utk nenek... Secebis kudrat hanyaku mampu utk mewakilkan arwah mak utk nenek...  Tidurmu, seakan mak, senyummu, seakan mak... Allah, sungguhku rindu pd dia yg tlh pergi jauh dari dunia ni... Ya Rabb, tempatkan emak di tempat paling indah di syurgaMU tanpa di hisab... rindu ini biarlah rindu yg terindah di titip dlm doa... utk nenek, maafkanku andai kekurangan ini... In Shaa Allah akanku jaga semampu boleh... terima kasih nenek, kerana jaga mak...

Ya Rabbi, Tuhan yg Maha Pengasih lg Maha Penyayang, jagalah mereka yg ku sayang agar sentiasa dalam dakapanMU hingga akhir hayat.... Terima kasih  Ya Allah........

Masihkah aku dpt merasa keindahan kasih sayang mereka utk hari esok??

Saturday, April 8, 2017








NAK JADI BIDADARI SYURGA
KENA TEMPUH JALAN YANG SUKAR
DAN DUNIA BUKANLAH MILIK MEREKA
CARILAH JALAN HAKIKI
KERANA KAT SYURGA BUKAN CALANG-CALANG BDADARI
YANG INDAH PILIHAN DARI ILAHI

"Perjalanan menuju ILAHI bukan mudah, tapi yakinlah nikmat selepas kesusahan itu lebih indah"






Friday, April 7, 2017

Saya sayang ayah.......

Bismillahirrahmanirrahim,

Terima kasih Allah, hadiahkan ayah paling sempurna untukku.

Ayah,
Dia hero saya yang tak pernah berputus asa menjaga saya, sehingga dewasa, masih lagi dalam jagaannya...


 Ayah, 
kiter sayang ayah byk bintang, 
banyak buih di lautan, 
banyak pasir di pantai,
banyak udara di dunia ni.....



Ayah,
pernah suatu waktu kiter terbangun malam dan menuju ke tandas, kiter tengok bilik ayah cerah.. Mungkin ayah bangun utk solat.. Selang beberapa minit kiter mengintai ayah, rupanya dalam doa ayah menangis, mengadu pada Pencipta, mungkin menangis merindui arwah mak, atau menangisi ttg dunia yg semakin lemah ni, atau doa utk kehidupan anak-anak termasuk kiter, hanya ALLAH yang Maha Mengetahui.. Ya ALLAH, sayangilah ayah dan emak sebagaimana mereka menyayangiku sejak dari kecil.....

Ayah,
Masa arwah mak ada, makan pakai terjaga, ayah kiter paling ensem kat dunia ni, hihi... Baju n seluar ayah selalu mak ironkan dulu. Mak pon masak sedap, ayah mesti rindu masakan mak kan, kiter pon rindu, masakan mak paling best dalam dunia ni, kalau sambal bilis nasi lemak mesti mak masak banyak sebab mak tau kiter suka makan sambal tu.. Masak sendiri tapi mesti rasa tak selera nak makan. Setiap waktu kiter rindu. Tapi sekarang ayah mesti tunggu kiter balik dulukan baru baju n seluar ayah di iron. Sian ayah, katanya orang lain sibuk uruskan famili, tak mahu susahkan, baiknya ayah kiter.. Nasib la kiter masih bujang, ade hikmah n boleh spend time untuk ayah lagi.. Kiter nak ayah ensem sokmo bila pergi makan pagi kat kedai n bila ayah pergi majlis kat surau/ masjid.. Selagi ayah masih di sisi kiter, selagi tu kita cuba yang terbaik utk bahagiakan ayah. suatu hari nanti mesti kiter rindu kenangan bersama ayah sebagaimana kiter rindukan mak....

Ayah,
dulu anakmu nakal, x dengar cakap, selalu buat orang marah, ayah tak bagi main taekwondo pon kiter degil, padahal ayah risau sebab kiter kan anak perempuan.. Pernah suatu waktu, pesanan arwah mak cukup menyentuh perasaan kiter, " jangan cuba buat dosa, kesian ayah siang malam beribadah di jalan Allah, bila kat akhirat nanti kaki kanan dah melangkah ke syurga, tapi anak-anak bergantung kat kaki kiri ayah, di sebabkan dosa anak-anak ayah tak dapat masuk syurga dengan mudah"... Pesan mak sampai hari ni kiter ingat.. Mak suruh jaga diri baik-baik, sebab kiter kan anak perempuan, bila kiter semakin dewasa baru kiter tahu dosa kiter sebelum kahwin ayah, abang n adik laki yang tanggung... n tak nak di sebabkan kiter ayah susah nak melangkah masuk ke syurga... dari hari ke hari kiter cuba nak jadi anak solehah ayah, cita-cita tak semudah melaksanakan tapi kiter akan cuba sedaya upaya, kiter nak mak ayah masuk syurga dengan mudah...

Ayah,
setiap kali kiter teman ayah makan pagi or mana-mana tempat yang ayah nak pergi, setiap kali kiter pegang tangan ayah kalau nak melintas jalan, dulu masa kecik ayah selalu pimpin kiter kalau nak melintas jalan sebab kiter penakut, sekarang kiter masih pegang tangan ayah sebab kiter tak tau smpai bila kiter boleh pegang tangan ayah lagi.. Setiap kali pengan tangan ayah, kiter rasa sejuk, bila tanya ayah sejuk ke, ayah jawab biasa je sambil senyum.. Mungkin ALLAH bagi rahmat kat ayah, tangan ayah sejuk n lembut..... semoga Ayah dalam lindungan dan kasih sayang ALLAH.

Ayah,
bila kiter nak balik ke tempat kerja, ayah selalu pesan dalam perjalanan selalulah berzikir, bertasbih n selawat ke atas nabi Muhammad, ingat ALLAH... Kiter sayang ayah, kiter sayang mak.. kudrat yang kiter ada ni, kiter akan cuba bahagiakan ayah...

Ayah,
maafkan anakmu kadangkala buat ayah risau sebab masih tak kawin, tapi kiter yakin suatu hari nanti ALLAH akan makbulkan doa kiter,  yang kiter risau sekarang mane tempat kiter kat akhirat nanti ayah.... Dunia ni sementara je...




Ya ALLAH, 
semoga ENGKAU bahagiakan ayah di dunia dan akhirat,
sebab dialah hero yang jaga sampai kini aku dewasa,
dia cinta hati yang tak pernah luntur dengan masa,
dia super powerku,
sayang ayah dunia akhirat,
Semoga ALLAH tempatkan mak & ayah di syurga tanpa di hisab,

love you my king & queen

Friday, March 17, 2017

Untuk awak, nilai seorang teman....MNK

Bismillahirrahmanirrahim.....

Semoga kita sentiasa dalam rahmat, dakapan & kasih sayang Allah....

Syukur Alhamdulillah,
Allah ketemukan awak dalam keadaan saya mencari redhaNYA,
Pertemuan kita yang tak sia-sia, penuh dengan hikmah. Kita manusia yang sentiasa di uji,
terima kasih kerana setia temani saya dan ingatkan saya untuk sentiasa berada di jalanNYA.

Saya pernah menangis, kerana tak mampu di uji,
saya ini pastinya lemah dengan permainan duniawi,
takut menghadapi realiti,
mainan cerita melalui halusinasi...

saya ini ibarat tin kosong,
kesana kemari di tiup angin,
mencari tempat dimana terhenti,
dan jalannya sekarang saya lalui.

Ramainya cantik, tapi suatu waktu bukan cantik dari zahirnya saya cari,
kerana cantik itu tak pernah kekal,
sampai suatu waktu pasti pergi,
sehingga saya memilih untuk perbaiki diri,
masih mencuba dan mencari,
baru saya faham erti cantik yang kekal abadi,
cantik dari hati,
baru kini saya sedari....

Terima kasih awak,
tolong kejutkan saya untuk bersujud menghadap PENCIPTA,
Terasa cukup tenang, sampai satu waktu bukan dunia ini yang saya cari,
tapi ketenangan yang hakiki, sampai suatu waktu saya akan pergi, menghadap ILAHI..

Terima kasih awak,
Kerana sentiasa mendoakan saya,
Jadilah teman yang sentiasa mengingatkan saya tentang kecintaan kepadaNYA,
agar hati ini tak mudah rosak dengan tipu helah dunia,
ketenangan yang saya cari untuk bekalan di akhir nanti..

Terima kasih Ya Allah,
kerana aturanMU cukup indah, ketemukan kami pada saat yang tepat,
saatku mulai berubah, mencari ketenangan bersama ILAHI..

Kita berjumpa bukan saja- saja, kita berpisah bukan saja- saja, kite berkawan bukan saja-saja,walau apapon yang terjadi, biarlah matlamat kita sama, mecari redha ILAHI..

Andai suatu waktu Allah jemput saya kembali, biarkan surat ini jadi kenangan, sebab saya amat bersyukur dan menghargai awak yang sentiasa temani saya untuk dekat pada Sang PENCIPTA hakiki, saya tahu saya tak layak tapi secebis masa yang masih lagi berbaki, saya teringin jadi bidadari di syurga ILAHI... Doakan saya!!!

Terima kasih setia & sanggup jadi sahabat saya,
tolong ingatkan saya dunia ini hanya sementara,
tolong ingatkan saya bahawa syurga lebih indah daripada dunia,
tolong ingatkan saya untuk sentiasa dekat kepadaNYA,

p/s :
saya tak pernah jumpa orang macam awak tapi saya tak layak sebab
awak ensem
awak macho
awak baik
awak sado
awak win
awak anak soleh
awak paling rare!!!
awaklah MNK........ Doakan saya cepat- cepat sembuh dan boleh berjalan spt biasa ;-)

Semoga awak berbahagia di dunia & akhirat!!!! amin Ya Rabb....

"saya tetap menunggu"


Sunday, March 12, 2017

Ya Allah,
Tiba masa Engkau makbulkan doaku, sakitku terjawab setelah beberapa tahun menjadi tanda tanya. Sebab aku begini jiwa aku sensitif, aku menangis, mengadu pada manusia, tak siapa memahami, sekadar mampu mendengar.

Ya Allah,
perutku sakit, badanku lengoh, tidurku tak lena..
Gangguan yang ingin memusnahkan keinginanku untuk bersujud kepadaMU,
kadang- kadang aku sedih,
kadang- kadang aku risau,
sebab aku takut gangguan itu mengusai diri aku untuk jauh dariMU...

Ku renung di setiap langkah perjalanan hidupku,
Aku berfikir di setiap ujian kepadaku,
Rupanya hikmah di sebalik ujian tu indah,
Allah, kau hantarkan secebis ujian untukku agar kembali dekat denganMU,
Allah jentik hatiku, untuk kembali kepadaMU...

Allah rindu rintihan hati hambaNYA, Allah nak aku bertaubat dan kembali kepadaNYA. YA ALLAH, ambillah hati aku, ambillah jiwa aku, dekatkan aku padaMU agar aku sentiasa tenang menghadapi ujian dunia.....

YA ALLAH, peganglah hatiku agar tak tersasar dari landasanMU, jauhi aku dari kelalaian dunia ini...
aku mohon sentiasa dalam dakapan RABB ku....

Friday, February 10, 2017

PESANAN ROH

Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia.
Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata:
"Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut."

Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu:
"Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh."
Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu:
Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali
"Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh" .
Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri, anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai Hari Kiamat.
Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan:
"Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meniggalkan isteriku menjadi balu. Maka janganlah kamu menyakitinya. Anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian menyakiti mereka.
Sesungguhnya pada hari ini aku telah keluar dari rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya."
Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali terakhir.
Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumah, roh pula berpesan:
"Wahai kekasihku, wahai saudaraku dan wahai anak-anakku, jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku"
Semoga kita semua beroleh rahmat dan keampunan dari Allah agar matinya kita nanti di dalam Husnul Khotimah.
Aamiin...

Saturday, January 28, 2017

dedicated to : MNK


Bismillahirrahmanirrahim......
Di setiap langkah takdir hidup ini, 
Di setiap nafas yang diberi ini,
aku cuba melangkah bahagia disisi Pencipta,
ku gagahi semangat yang pernah terjatuh,
Agar aku mengenal tuhanku,
aku cuba berbahagia disisi Tuhan kita.....

Inilah takdirku,
agar aku pulang kepada Penciptaku,
agar aku tahu, sememangkan pengharapan itu cukuplah kpd Allah...

Takdirku sakit,
Setiap langkah & setiap detik yg berlaku dgn izin Penciptaku,
Cuma satu, doakan kesembuhanku,
aku mohon utk menunggumu,
menunggu tanpa jemu,
dengan izin tuhanku...

Berbahagialah disisi tuhan kita,
Allah yg satu.....







Tuesday, January 24, 2017

Bismillahirrahmanirrahim....

Takdirku, ku pujuk hati saat kesakitan hadir lagi, inikan nikmat Allah untuk hambaNya, ampuni aku hamba pendosa ya Rabb... Sakitnya seolah2 tiada lagi daya untukku bertahan, tapi Allah masih genggam hati ini, di beri kekuatan utk menahan kesakitan tanpa bergantung dgn ubatan, namun aku sedar cukuplah kebergantungan kpd Allah.... "mak, doktor hanya membantu, yg berkuasa tu Allah, andai Allah nak bagi mak sembuh, sembuhla mak nanti, andai Allah nak ambil mak, nanti kiter pon Allah ambil jugak"... Ayat terakhir aku memujuk saat beberapa jam sebelum Allah jemput mak pulang, aku pengang  erat tangan mak, rupanya tangan yg sejuk aku pengang & letak di pipiku itu genggaman erat terakhir kami, sungguh aku rindu bidadari duniaku... Tapi kali ni aku pujuk diri sendiri, kuatkanlah hati menuju Allah, sakit tu prnghapus dosa...

Adikku sayang, Nasuha & Syafira.. Andai suatu hari takdirku telah di jemput ILAHI, ku kirim coretan ini sebagai kenangan & tanda syukur krna Allah hadirkan adik yg baik dlm hidup utk tolong saat aku tak terdaya menguruskan diri krna kesakitan.. terima kasih selalu ada utk sediakan air panas utk aku tuam saat perutku seolah2 di pulas, tanganku menggigil menahan kesakitan,hanya Allah yg tahu & hanya Allah jualah aku memohon keampunan.. terima kasih sahabatku Zuraiza yg menyediakan biskut utk menambahkan tenagaku saat aku berusaha menahan kesakitan.. Ya Allah, permudahkanlah urusan semua sahabatku di dunia & akhirat, rahmatilah & limpahkanlah rahmatMU ke atas mereka semua..

Seandainya sampai suatu waktu Engkau dtg untuk mengambilku Ya Rabb, ambillah daku ketika aku dalam sujud menyembahMu, aku mohon keampunanMu di setiap langkah perjalanan hidup ini Ya Rabb..

Aku mohon, ingin bertemu ibubapaku & orang yang aku sayang di syurgaMu kelak...

Alhamdulillah petang ni aku kembali bertenaga, terima kasih di atas nikmat ini Ya Allah..... Ampuni aku, ampuni aku, aku mohon dlm dakapanMu tuhanku yg satu....



Cita2 sang pendosa yg ingin menjadi bidadari di syurga ILAHI......

Monday, January 23, 2017

Sampai waktu

Sampai satu waktu,
aku cuba jadi kuat
sampai satu waktu,
aku belajar redha di jalanMU,
sampai satu waktu
kebergantunganku hanya kepada ALLAH s.w.t,

Saturday, January 21, 2017

Wake up & move on!!!!

Cik asmah, please choose to happy with ALLAH S.W.T

Tuesday, January 3, 2017

Senyumku ketika sakit ;-)

Subhanallah,
hanya Engkau yang Maha Berkuasa,
4 malam ini aku terasa sakit,
apa di dalam perutku??
hanya Engkau Maha ?Mengetahui.....


Ya Allah,
tempatkan aku di sisiMu kelak,
biarlah dunia ini pergi,
aku mohon di setiap langkah utk hari-hariku,
diberi kekuatan menerima ujianMu,
kuatkanlah hatiku,
aku teringin jadi bidadari di syurgaMu Ya Rabb....